Deze post van Linda Duits verscheen eerder op Dieponderzoek.nl:

Meisjes gilden voor The Beatles, voor Donny Osmond, voor Wham! en voor New Kids On The Block. De jaren ’90 waren doordrenkt met boybands: Back Street Boys, Boyzone, ’N Sync, Hanson, Old Town. Toen verdwenen ze – onder andere door de downloadcultuur. Jonge meisjes waren de belangrijkste kopers van losse singletjes en toen zij gingen downloaden, moest de muziekindustrie haar verdienmodel aanpassen. Vanaf het nieuwe millennium zagen we daarom veel bandjes: serieuzere rockmuziek gemaakt door bandjes die het clubcircuit afreisden.

Waar de Backstreet Boys vroegen om dure stadionconcerten en een agressieve PR-campagne, verkochten The Artic Monkeys vrijwel zonder deze investeringen van de platenmaatschappij. Rockbandjes staan niet alleen gelijk aan minder promotiekosten en meer winst uit ticketverkoop, maar liefhebbers van rockbandjes kopen ook vaker albums. Vanuit dit perspectief is het weinig verrassend dat de muziekindustrie niet langer investeerde in boybands en dat de inhoud van de top 40 sterk veranderde.

Volgens Rolling Stone Magazine en website Jezebel zijn de boybands nu terug. Zij doen deze voorspelling op basis van het succes van The Wanted en One Direction. Beide boybands komen uit Groot-Brittannië en Ierland, maken romantische liedjes waar ze in hun clips (zie beneden) op dansen en bestaan uit mooie jongens met dito haar. De aantrekkingskracht van boybands op meisjes is onveranderd. Voor jonge meisjes biedt het tieneridool een veilige seksualiteit en hun verliefdheid garandeert trouwheid. Ongetwijfeld gaan de nieuwe boybands samen met nieuwe verdienmodellen waarin popicoon Lady Gaga toonaangevend is, zoals endorsements en merchandise.

The Wanted, ‘Glad You Came’

One Direction, ‘What Makes You Beautiful’

Mocht je ze niet uit elkaar kunnen houden, MTV heeft een handige cheat sheet.

Advertisements