Gisteren had ik het nog in Hilversum over hoe Lady Gaga meestal op de 2de plaats komt na Lady Mama in de populariteitspoll bij jongeren, maar blijkbaar zakt ze ook een paar plaatsen als men onderzoekt over wie er meest getwitterd, geschreven en wie er meest gedeeld werd gedurende de voorbije 6 maanden. Hunted Research onderzocht dit en maakte een overzicht:

Je kan voor elke artiest een pdf downloaden met onderzoeksresultaten hier.

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat poptijdschriften zoals Pitchfork, Prefix Magazine, NME, Hipster Runoff, Clash Music en Spin  of een station als BBC6 nog steeds een artiest kan lanceren waardoor bloggers overnemen, blijkt Muse succesvol te zijn zonder echt veel aandacht. De onderzoekers vermoeden dat een band als Muse of Radiohead een andere demografische fanbase hebben. En hij voegt er aan toe:

“Because we focus on what people are listening to and talking about, and ignore mainsteam press, maybe we are getting a measure of dedicated music fans than the general populace.”

(bron ReadWriteWeb)

Advertisements